Min åsikt.

Jag ångrar just nu att jag började på ridskola. Verkligen. Jag hade inte förväntat mej (då) att jag skulle sitta och åka på välutbildade, välskolade uppfostrade ridskolehästar. Nej, jag trodde jag skulle få lära mej rida. Inte åka.
Alla säger att man lär sej rida på ridskola. Dom har bara suttit och åkt på ridskolans hästar. Jag ångrar att jag istället började rida hemma från en början och sluppit se hur ponnysarna plågades av att små skitungar satt och sparka på dom.. Även vuxna. Om jag skulle ha börjat på ridskola skulle jag ha börjat på Sleipner, punkt slut. Det är Ålands bästa ridskola. Fräscha hästar, check. Bättre utbildning (än aftonsol), check! Och så låter dom inte hästarna gå i hela sitt liv på ridskola, utan dom säljer dom efter ett tag, hiss!

Själv tycker jag det är dåligt att man inte lär ungarna galoppfattningar utan att sitta och skumpa i snabb trav tills hästen själv fattar för att läraren säger det. Och att man inte får lära sej att skänkla i lättsits i traven. När man sitter ner alltså, skänkla. Byta sittben, hahahaha! Dom i "min" grupp ska börja på sitt tredje år och inte änns lärt sej byta sittben, sjukt dåliga lärare säger jag. Även galoppfattningar.
Ska man rida på ridskola så ska man även ha medryttarhäst/ponny, foderhäst/ponny, sköthäst, egen häst/ponny eller något liknande samtidigt. kommer man fortare fram i sin utbildning och inte sitta och åka på ridskolehästar en gång om veckan. Det är inte att rida. Man blir även hästrädd, jag blev det, av att rida p ridskola/ hantera. Har fortfarande rädslan kvar. Men det är något som tar sin tid, som även är på vägar bort. Och hoppas kommer försvinna till vintern. 

Jag ska sluta till hösten på Aftonsol och ridskola överhuvudtaget. Ska inte änns börja igen efter att jag växt ur Pigge, nejnej! Då har jag lärt mej så jäwla mycket på henne på ett år att jag knappt behöver börja på ridskola igen. Jag har redan lärt mej massor! På bara en halv sommar. Absolut bästa läromästaren ever! Varför jag slutar är för att jag bara har suttit och åkt på ridskolehästarna det senaste året. BARA ÅKT!
Nothing har jag fått fram i min undervisning, allt har kommit fram hemma eller det första året jag red där. Jagh ar lärt mej det man lär sej på ridskola efter 5 år! Tycker även att man kastar pengarna i sjön när man "rider" på ridskola. Specciellt Aftonsol.. Det kostar så sjukt mycket och man lär sej ingenting, inte jag i alla fall. So no more ridskola för min del. 
Ronja har never ridit på ridskola (tror jag), något jag tycker är bra! Tycker heller inte att hon ska börja, haha! Hon är redan så sjukt duktig. Kolbrun & Pondus har lärt henne grunderna. Jag skulle själv ha velat ha sköthäst/ medryttarhäst istället för att börja på ridskola, nu tycker jag iaf så. Jag tycker även att ridskolorna utbildar eleverna fel. Verkligen fel! Dock vet jag inte hur Sleipner utbildar, något jag tror att är bättre än Aftonsols utbildning. Dom utbildar fel... Jag tycker att ridskolorna är bäst för grunderna. Sedan är det show time vad man själv vill. Fortsätta att åka? Sluta? Skaffa sköthäst? Foderhäst? Medryttarhäst? Ridskola jag rekommenderar på Åland är nog Sleipner. Vet inte hur utbildningarna är men bättre är Aftonsol iaf! 110 % säker! 

Ni har säkert en massa åsikter om det ena och om det andra. Tyck vad ni vill men detta är MIN åsikt, Right? :)
Men det skulle vara roligt om ni kommenterade era åsikter om detta. Vad ni tycker osv. ;)

Kommentarer
Postat av: Emmy

Sv: Okej :) Men säg hur du vill ha den så kan jag börja fixa lite idag redan. Typ maila mig :D

2011-07-22 @ 11:13:17
Postat av: Sara

Man ska aldrig sluta rida för en tränare för då kommer man ingenstans. Man stannar i utvecklingen helt då. Konstigt att du inte lärt dej av aftosnsol, men somsagt var de mycket betträ där när jag var liten. De senaste åren har det gått sämre för dom vilket är väldigt synd då de har den finaste anläggningen på åland. Jag red där i nästan 8 år! Visst jag stannade i utvecklingen efter några år men sen fick jag ta med min egen häst också. slutade dock sen och började för privat tränare något som är super bra då dom ser direkt vad som behövs för att man ska bli betträ :)

2011-07-23 @ 16:49:22
URL: http://tjugoforstafebruari.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men aftonsol är ganska bra om du rider i rätt grupp och har dom rätta hästarna,såklart har du bara åkt när du mest ridit adde/starman,dom är ju över 20!

Skulle du bytt grupp skulle du lärt dig mera tror jag .. men sen var det ju en nybörjar grupp du började i också så det tar ett år innan man börjar lära sig ;)

2011-07-23 @ 18:30:56
Postat av: Emma

Bra åsikter! :)

2011-07-23 @ 22:19:37
URL: http://nelliemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0